Artykuł sponsorowany
We wszystkich pojazdach jeżdżących na oponach, a więc także w motocyklach, przyczepność do podłoża powierzona jest miejscu, w którym opona styka się z podłożem. To względnie niewiele centymetrów kwadratowych, które dbają o nasze bezpieczeństwo. Warto wiedzieć więc, czym kierować się przy wyborze opon motocyklowych.
To opony, które są zaprojektowane tylko do użytku na torze. Można podzielić je na trzy kategorie, czyli: slick, cięte i deszczowe. Opony do motocykli slick mają całkowicie gładki bieżnik, bez nacięć. Zapewnia on doskonałą przyczepność na suchym asfalcie. Profil został tak zaprojektowany, żeby zapewnić dużą zwrotność podczas zmian kierunku oraz stabilność przy większych prędkościach.
Z kolei opony cięte mają tak zaprojektowany bieżnik, żeby zapewnić przyczepność i stabilność zarówno na suchych, jak i na mokrych nawierzchniach. Opony deszczowe mają taką ilość rowków na bieżniku, która pozwala im na dobry drenaż wody.
Sportowe opony motocyklowe powinny się charakteryzować równomiernym i szybkim nagrzewaniem, dużą odpornością na ścieranie bieżnika oraz bardzo dobrą przyczepnością. Istotna jest także precyzja prowadzenia i stabilność w czasie wchodzenia w zakręty. Przy wyborze sportowych opon do motocykla warto zwrócić uwagę na to, żeby ogumienie sprawdzało się nie tylko w optymalnych warunkach jazdy, czyli na suchym asfalcie, ale także na mokrej nawierzchni, kiedy opony muszą być dużo bardziej odporne na zewnętrzne warunki.
Ten rodzaj opon wykorzystywany jest przede wszystkim w motocyklach typu sport touring, czyli szosowych. To ogumienie powinno się sprawdzać dobrze w różnych warunkach drogowych i pogodowych, a także mieć duży poziom trwałości. Opony sportowo-turystyczne muszą gwarantować stabilność i dobrą przyczepność w różnych warunkach. Takie opony mają większą ilość nacięć niż sportowe. Są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które na motocyklu pokonują wiele kilometrów.
To opony przeznaczone do jazdy zarówno na utwardzonych drogach, jak i na nierównych terenach. Mają bieżnik z dużą ilością rowków i konstrukcję tak zaprojektowaną, żeby zapewnić przyczepność zarówno na drogach szutrowych, jak i piaszczystych. Im szersze i głębsze są rowki w oponach, tym bardziej będą się one nadawać do użytku w terenie.
To nie wszystkie rodzaje opon do motocykli, jakie są dostępne na rynku. W zależności od potrzeb, należy się jednak zdecydować na takie, które sprawdzą się najlepiej w danych warunkach drogowych i pogodowych. Warto odwiedzić sklep online z oponami motocyklowymi, żeby dobrać najlepsze opony.
W wymienianych wyżej rodzajach opon motocyklowych zwracaliśmy uwagę na bieżnik. To bardzo ważne kryterium przy wyborze ogumienia. To właśnie on ma bezpośredni kontakt z podłożem. Dlatego właśnie ma za zadanie utrzymać motocykl w odpowiedniej pozycji i zapewnić kierowcy bezpieczeństwo.
Bieżnik może, jednak nie musi, mieć rowki. Im więcej ich ma, tym bardziej będzie się nadawał na mokre i sypkie nawierzchnie. Z drugiej strony, bieżnik z tylko kilkoma rowkami albo całkowicie ich pozbawiony będzie lepszy na bardziej zwartych powierzchniach, na przykład na asfalcie.
Warto również zwrócić uwagę na to, kiedy opony zostały wyprodukowane, ponieważ jeżeli miało to miejsce zbyt dawno, to może zmniejszyć się ich wytrzymałość. Nawet nieużywane opony mogą posiadać wady fabryczne albo, przez zbyt długie przechowywanie bez użytkowania, stać się mniej odporne na uszkodzenia i warunki drogowe.
Zdj. główne: Harley-Davidson/unsplash.com