Pierwsza pomoc dla komputera – co musisz wiedzieć

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Pierwsza pomoc dla komputera – co musisz wiedzieć

Kiedy Twój komputer stacjonarny bądź laptop nie włącza się, natychmiast pojawia się poważna irytacja. W głowie kłębią się myśli: “Dopiero co coś tu naprawiałem”, “No tak, miesiąc temu skończyła się gwarancja” albo “Wczoraj wszystko działało, nikt przecież tego nie dotykał”. Niestety – to złośliwość rzeczy martwych. Kto z nas tego nie przechodził? 

Na szczęście takie wypadki są często niegroźne i wystarczy odrobina sprytu, żeby doprowadzić wszystko do porządku. Jak sprawdzić, co konkretnie nie działa i jak rozwiązać proste problemy ze sprzętem?

Zasilanie – sprawdź, czy wszystko jest podłączone

Naciskasz włącznik, ale nic się nie dzieje. Ekran pozostaje czarny, a głośniki nie wydają ani jednego dźwięku. Tak wygląda scenariusz koszmaru każdego właściciela sprzętu komputerowego i chyba każdy doświadczył czegoś takiego – to najczęściej pojawiający się problem z PC czy laptopem. W takim przypadku potrzebna jest odrobina cierpliwości i wytrwałości. To zasilacze są często źródłem problemu, szczególnie w przypadku komputerów przenośnych – laptopów i notebooków. Zdarza się tak czasem po upadku, ale równie często z powodu zużycia wtyczki ładowania – częstego podłączania i odłączania urządzenia. Uszkodzone kable są nieraz źródłem problemów z energią i mogą powodować poważne awarie baterii, a nawet całego laptopa.

Jeśli uszkodzona jest wyłącznie zewnętrzna izolacja przewodu zasilającego, nie trzeba kupować od razu całego zasilacza. Aby naprawić zniszczoną powłokę wystarczy taśma izolacyjna lub pasta silikonowa, jeśli chcesz mieć pewność co do jakości naprawy. Jeśli na całej długości przewodu nie widzisz żadnych niepokojących przetarć, warto przyjrzeć się zasilaczowi. Większość tych czarnych kostek posiada diody informujące użytkownika o tym, czy działają i czy przebiega przez nie prąd. Jeśli taka dioda nie świeci się, mimo podłączenia do kontaktu, może to oznaczać, że zasilacz bądź gniazdko jest uszkodzone.

W przypadku komputerów stacjonarnych to wentylator podajnika energii wbudowany w jednostkę centralną może powiedzieć nam o tym czy urządzenie spełnia swoją rolę. Jeśli wiatraczek przestał się obracać, Twój zasilacz prawdopodobnie jest na wykończeniu. Jeżeli dioda zasilacza laptopa świeci się (w przypadku komputera stacjonarnego wentylator się kręci), a komputer nadal się nie uruchamia, wiesz już, że problem ma inną przyczynę. Być może jest to uszkodzony dysk twardy. 

Dziwne dźwięki z wnętrza komputera

W pierwszej kolejności to właśnie uszkodzony dysk twardy nie pozwala na uruchomienie się sprzętu. Mimo to rzadko psują się one od razu, bez sprawiania wcześniej problemów z działaniem systemu. Ten podzespół daje wyraźne sygnały w razie kłopotów: wydaje niesłyszane wcześniej dźwięki lub wyświetla niebieski ekran systemu Windows. Jeśli słyszysz dziwne odgłosy dochodzące z wnętrza Twojego komputera, warto zapisać wszystkie wartościowe dane w zabezpieczonej hasłem chmurze bądź na zewnętrznym nośniku danych – dysku przenośnym lub pamięci USB. Warto pamiętać, że odgłosy wydają wyłącznie dyski HDD, posiadają one bowiem tradycyjny, mechaniczny system działania: obracające się nieustannie talerze zawierające dane. Stosowane coraz częściej półprzewodnikowe dyski SSD nie zawierają żadnych ruchomych elementów.

Niezwykłe, nieregularne dźwięki dochodzące z wnętrza komputera mogą być też wytworem wentylatora zasilacza, który powoduje skoki napięcia. Jest to bardzo niebezpieczne dla wszystkich podzespołów komputerowych i może spowodować przepalenie się ważnych układów scalonych konfiguracji sprzętowej. Czasem problemy z komputerem są jednak bardziej trywialne, niż mogłoby Ci się wydawać. Sprawdź, czy Twój monitor jest dobrze podłączony – zdarza się, że dociśnięcie wtyczki ratuje beznadziejną sytuację.

Gwarancja i naprawa u specjalisty

Problemy z komputerem nie są już tym samym, czym były dziesięć lat temu. Szacuje się, że problemy sprzętowe to wyłącznie pięć procent wszystkich kłopotów – reszta to głównie błędy oprogramowania lub użytkownika. Jeśli jesteś pewien, że to nie Ty spowodowałeś usterkę, a opisana pomoc nie przynosi rezultatu, skontaktuj się ze sprzedawcą. Diler powinien naprawić wady sprzętu w ramach ustawowej gwarancji trwającej najczęściej dwa lata. Standardem wśród sprzedawców jest odmawianie i zbywanie klientów, którzy domagają się wymiany gwarancyjnej, ale nie należy się zrażać ani odpuszczać.

Obowiązkiem dystrybutora jest naprawa sprzętu objętego gwarancją – w ostateczności zawsze możesz zwrócić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku wysłania urządzenia do naprawy pamiętaj o utworzeniu kopii zapasowej Twoich danych – firmy, które naprawiają sprzęt, często zastrzegają sobie prawo do czyszczenia pamięci naprawianych przez nich produktów.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*