Podstawy audytu SEO – to musisz wiedzieć na początek

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Podstawy audytu SEO – to musisz wiedzieć na początek

Odpowiednia pozycja strony w wyszukiwarce ma spory wpływ na zyski firmy. Warto powierzyć procesy SEO doświadczonej agencji – punktem wyjścia powinien być audyt SEO. Co warto wiedzieć o tym procesie?

SEO ma znaczenie zarówno dla dużych, jak i małych firm

W pierwszej kolejności warto podkreślić pewną interesującą tendencję wśród użytkowników wyszukiwarek – zdecydowana większość osób patrzy tylko na kilka pierwszych wyników. Oznacza to, że wysoka pozycja może przynieść znaczny wzrost widoczności strony i zwiększyć liczbę klientów, co przekłada się na spore zyski. Jest to istotny proces dla małych przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą na rynek, jak również dużych graczy, którzy chcą utrzymać przewagę nad konkurencją.

Aby móc liczyć na maksymalne korzyści z pozycjonowania, warto powierzyć to zadanie agencji SEO. Wiele firm tego typu oferuje także rozbudowane pakiety obejmujące m.in. obsługę mediów społecznościowych czy wsparcie w wykorzystaniu płatnych reklam. Pozycjonowanie wciąż pozostaje jednak podstawą marketingu w sieci, a pierwszym krokiem do nawiązania współpracy z agencją powinien być profesjonalny audyt SEO.

Czym jest audyt SEO? Zakres działań i oczekiwane efekty

Audyt SEO to propozycja dla wszystkich właścicieli stron internetowych, którzy chcą rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem lub dowiedzieć się, które elementy witryny wymagają pracy. Tego typu analiza polega na dogłębnym sprawdzeniu licznych czynników, które mogą mieć wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Największe znaczenie ma tutaj funkcjonowanie algorytmów Google ze względu na fakt, że to właśnie ta wyszukiwarka ma dominującą pozycję w Polsce.

Profesjonalny audyt SEO obejmuje szereg zagadnień istotnych z perspektywy wyszukiwarki, takich jak frazy kluczowe, struktura strony, linkowanie i wiele innych. Po przeprowadzeniu audytu SEO efektem powinien być szczegółowy raport zawierający zalecenia dotyczące zawartości i działania witryny. Sprawnie wykonany audyt pozwoli przygotować optymalną strategię, która uwzględnia nie tylko same aspekty techniczne, lecz także czynniki takie jak działania konkurencji. Warto dodać, że w zależności od branży, publikowanej treści czy serwisu plan działań może się znacznie różnić.

Na czym polega audyt SEO i jak wygląda jego przeprowadzenie?

Własnoręczne przeprowadzenie audytu SEO jest dosyć czasochłonne, a bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia ciężko będzie wyciągnąć poprawne wnioski. Z tego względu przedsiębiorcy często decydują się na wsparcie agencji SEO, które oferują profesjonalną pomoc w tej kwestii.

Audyt najczęściej zaczyna się od analizy strony pod kątem technicznym, która pozwoli zidentyfikować potencjalne problemy z kodem lub czynniki wpływające na czas ładowania. Główną częścią procesu audytowania jest sprawdzenie wpływu aktualnej treści strony na jej widoczność w wyszukiwarce – sporą rolę odgrywają tutaj słowa kluczowe oraz linkowanie. Działania podejmowane przez agencję SEO mogą dzielić się na czynności off-site (np. linkowanie z innych serwisów) oraz on-site (wszystkie kwestie związane z samą stroną). Dodatkowo warto sprawdzić możliwość przeprowadzenia audytu UX – wyszukiwarki biorą pod uwagę nie tylko sam tekst strony, lecz także wrażenia użytkownika. Taka analiza pozwoli określić, czy strona jest czytelna i przyjemna w korzystaniu, a działania związane z tą kwestią mogą przełożyć się na łatwiejsze utrzymanie zainteresowania klienta.

Audyt SEO – czy warto?

Cena audytu SEO, podobnie jak czas wykonania, zależy w dużej mierze od typu strony i specyfiki danej branży. W niektórych przypadkach za taką analizę zapłacimy nawet kilka tysięcy złotych. Zazwyczaj jednak warto przeprowadzić audyt, by następnie nawiązać współpracę z agencją SEO. Poprawa pozycji strony w wyszukiwarce bezpośrednio przekłada się na większą liczbę klientów, dzięki czemu możemy zwiększyć zyski w długofalowej perspektywie. Kolejnym przydatnym procesem może okazać się audyt Google Ads, który pozwoli określić potencjał płatnych linków wyświetlanych nad organicznymi wynikami wyszukiwania.

Fot.: Gerd Altmann/pixabay.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Bartosz 24.02.2022

    Pytaniem na pytanie – A czy warto z Gdańska do Krakowa iść pieszo, czy podróżować pociągiem? Wiadomo, porównanie stopnia komfortu podróży, między jednym a drugim, niebo a ziemia. Tak samo jest z działaniami nad SEO. Zła, czyt. niedoświadczona agencja seo, nie przyniesie Ci oczekiwanych rezultatów, nawet w szerszej perspektywie czasu. Inaczej jest, gdy zajmuje się nami dobra agencja seo – posiada doświadczenie, konkretny plan, potrafi przeanalizować Twoje dotychczasowe działania i co istotne, wyciągnąć z nich trafne wnioski. Kto szuka, nie błądzi, daj sobie czas na research rynku i podejmij decyzję, jak najlepszą dla Twoich działań.

  • Bogdan 25.02.2022

    Coś ode mnie, co jeszcze musisz wiedzieć o audycie, a nie jest teorią rozpisaną czarno na białym. Taki seo audyt, to działanie, które nie będzie Cię wiele kosztować, a ofiaruje dostrzegalną szansę na sukces 😇. Naprawdę nie warto zwlekać.