Artykuł sponsorowany
E-recepta to niemałe ułatwienie zarówno dla pacjentów, jak i farmaceutów. Z jego pomocą wydawanie leków jest sprawniejsze, a wszystkie niezbędne informacje są dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta. Warto także dowiedzieć się, czy można zrealizować receptę w tej formie online.
Aby wystawić receptę online, wystarczy skorzystać z odpowiednich opcji na Internetowym Koncie Pacjenta. Alternatywą może być rejestracja na jednym z portali oferujących wsparcie w tej kwestii – to między innymi https://receptomat.pl/. Po wejściu na stronę należy wypełnić kwestionariusz medyczny, który jest dostępny po wpisaniu nazwy potrzebnego leku lub podania powodu wystawienia recepty. Formularz ten zastępuje wywiad medyczny u lekarza i pozwoli ustalić, czy e-recepta może być wystawiona, a także określić, jaki lek należy przepisać pacjentowi. Jest on następnie sprawdzany przez lekarza, a po jakimś czasie – najczęściej kilku minutach lub paru godzinach – można już otrzymać e-receptę na swoim koncie oraz w wiadomości SMS.
Choć cały proces wystawiania odbywa się online, sytuacja wygląda inaczej w przypadku realizacji e-recepty. Polskie prawo zabrania sprzedaży leków na receptę przez internet. Możemy jednak złożyć zamówienie, aby zarezerwować dany środek w wybranym przez siebie punkcie, a następnie udać się do apteki w celu odebrania leku. To rozwiązanie, dzięki któremu można mieć pewność, że dany produkt będzie dostępny na miejscu – nie jest możliwa jednak dostawa prosto ze sklepu internetowego do domu pacjenta.
Oprócz kwestionariusza, który można wypełnić na stronach takich jak Receptomat innym sposobem jest także konsultacja online z wybranym lekarzem. Może się ona odbyć telefonicznie, przez wideo lub w formie rozmowy na czacie elektronicznym. Choć proces ten zajmie nieco więcej czasu niż wypełnienie formularza, wciąż jest to znacznie szybsze i wygodniejsze rozwiązanie w stosunku do osobistej wizyty w gabinecie. Nie można przy tym pominąć zwiększonego bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku chorób zakaźnych.
Po odbyciu konsultacji – czy to za pośrednictwem strony, czy poprzez rozmowę z lekarzem – e-recepta powinna pojawić się na Internetowym Koncie Pacjenta. Jeżeli SMS z informacją o kodzie e-recepty został przypadkowo usunięty, wszystkie potrzebne informacje o recepcie online znajdują się właśnie tam. Warto też zaglądać na IKP, aby pamiętać o dacie wystawienia i ważności e-recepty – po przekroczeniu terminu potrzebna będzie ponowna konsultacja.
Aby e-recepta online mogła zostać zrealizowana, wystarczy udać się do wybranej apteki i podać dwie informacje: czterocyfrowy kod e-recepty oraz numer PESEL osoby, której dotyczy dana recepta. Dzięki tym informacjom farmaceuta będzie w stanie odnaleźć odpowiedni lek w systemie i wydać go pacjentowi. Całość zajmuje dosłownie chwilę – ponadto nie trzeba martwić się o problemy z odczytaniem nazwy leku na recepcie, które przy papierowej formie mogłyby wiązać się z koniecznością ponownej wizyty.
Fot.: Andrea Piacquadio/pexels.com